sobota, 14 września 2013

Wszystko co warto wiedzieć o nasionach Chia

Lubię zakupy w sklepach ze zdrową żywnością. Mogę tam odkrywać i poznawać  różne produkty, które dotychczas były mi mało znane, a tak naprawdę w kuchni wykorzystywane są one od wieków. Tak też odkryłam chia seeds czyli szałwię argentyńską.



Chia pochodzi z Gwatemali oraz centralnej i południowej części Meksyku. Ze względu na niepowtarzalne wartości odżywcze jej ziaren uprawiana była przez Azteków już w czasach prekolumbijskich. Co zatem kryją w sobie te niepozorne nasionka?

Wartości odżywcze nasion Chia

- Nasiona Chia zawierają około 20 % białka, 35% dobrych tłuszczów (w tym aż o 65 % kwasów tłuszczowych omega 3 ) i 25% błonnika pokarmowego.

- Są łatwo przyswajalne i mają mnóstwo składników odżywczych, w tym witamin A, B , D , E, wapń, potas, żelazo, magnez.

- Stanowią świetny sposób na ograniczenie łaknienia. Spożycie nasion chia zapewnia na długo uczucie  sytości (z dodatkiem płynu pęcznieją do 17 razy swojej pierwotnej wielkości !)

- Mają niski indeks glikemiczny. Spowolniają przemianę węglowodanów w cukier I pomagają regulować jego poziom we krwi.

Różne rodzaje nasion chia

Nasiona Chia można kupić w dwóch odmianach czarne i białe . Obie mają takie same właściowści. Możemy używać czarnych, białych lub mieszanych.

Gdzie kupić nasiona Chia

Nasiona Chiana pewno możecie kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub dużych supermarketach. Jeśli nie możecie znaleźć żadnego w lokalnym supermarkecie i nie macie w swoim mieście sklepu ze zdrową żywnością, warto  poszukać online.



Jak przechowywać nasiona chia

Dzięki wysokiemu poziomowi przeciwutleniaczy zawartych w nasionach chia, mogą być one przechowywane przez okres do czterech lat w suchym, chłodnym, ciemnym miejscu bez pogorszenia smaku, zapachu i wartości odżywczych. Należy je przechowywać w szczelnie zamkniętej torbie lub pojemniku.

Sposoby jedzenia nasion Chia

- Posypać na płatki, jogurt lub sałatkę . Nasiona Chia są stosunkowo bez żadnego wyrazistego smaku , więc nie wpłyną na smak posiłku .

- Ddodawać do koktajli warzywnych i owocowych, będą dzięki temu bardziej gęste I odżywcze

- Jako zamiennik bułki tartej.

- Zmielone możemy używać do pieczenia chleba i ciast łącząc je z mąką.

- Zalane gorącą wodą (tak jak siemię lniane),aby uzyskać żel świetnie nawadniający organizm.

- Zmiksowane z masłem orzechowym lub nutellą.


- Ze zmielonych nasion można przyrządźić zdrowy budyń.

- Zmiksujowane z miodem, cynamonem i suszonymi owocami są alternatywą do tradycyjnego dżemu.


Sztuczki kulinarne z użyciem nasion Chia

- Użyjcie nasiona chia jako substytutu jajka w pieczeniu . Wystarczy połączyć 1 łyżka Nasiona Chia i 3 łyżki wody , wymieszać i zostawić w spokoju, dopóki nie zrobi się żel . To jest równoważne 1 jajku.

- Zagęszczajcie zupy, gulasze, sosy, dodając nasion Chia.

- Macie zbyt rzadkie ciasto ? Zamiast dodawać więcej mąki, dodajcie nasiona chia . Będą one pęcznieć a ciastko zgęstnieje. Voila!

I na koniec zabawna ciekawostka o nasionach Chia – jest rośliną z rodziny mięty! Ale miętowego smaku nie ma ani trochę!

A wy znacie nasiona chia? Może macie  swoje ulubione sposoby ich wykorzystania? Podzielcie się nimi w komentarzach.



13 komentarzy:

  1. wiesz że pierwszy raz o tym słyszę??:P Zapraszam do mnie na bloga, i bloga którego prowadzę z siostra szczypta soli się nazywa

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba jeszcze o tym nie słyszałam,ale też lubię takie zdrowe nowinki:)

    OdpowiedzUsuń
  3. nigdy o nich nie słyszałam ;) ale dzięki Ci za to ;) przyda się ta wiedza

    OdpowiedzUsuń
  4. Chia - totalnie mi nieznana nazwa jak i same nasiona :P I nie widziałam ich w regularnej sprzedaży :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Znamy i spozywamy codziennie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla porządku, przy całej mojej miłości do Argentyny, nazwa łacińska tej rośliny to Salvia hispanica, więc bardziej właściwe byłoby mówienie o Szałwi hiszpańskiej.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiele pozytywnych właściwości mają również nasiona konopi, nie mówię tu o efektach odurzenia się marihuaną. Lecz o właściwościach nasion które nie mają w sobie substancji psychoaktywnej. Warto poczytać o tym w internecie bo to również interesujący temat.

    OdpowiedzUsuń
  8. Użyłam nasion do wypieku ciastek dla Córki. Wyszły super. Polecam są genialne:)

    OdpowiedzUsuń
  9. czy ktoś wie gdzie kupię te nasionka? szukałam w almie bo wydawało mi się, że mają zdrową żywność, ale z tego co tam znalazłam, to chyba tylko mi się tak wydawało :( dodam, że boję się kupować na allegro

    OdpowiedzUsuń
  10. Najlepiej popatrzeć w sklepach internetowych, to nie allegro, a bez problemu uda Ci się znaleźć wysokiej jakości nasionka.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Od dawna używam nasion chia. Bardzo mi smakują zwłaszcza w deserach.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja zaczęłam używać nasion Chia jak zaczęłam mieć problemy z żołądkiem ;)) ma takie samo działanie ochronne jak siemienie lniane, ale ileż przy tym specjalnych dodatkowych właściwości :)) zdecydowanie fajnie jest włączyć te nasionka do diety! ;))

    OdpowiedzUsuń
  13. Znane mi są te nasiona chia i jestem na etapie włączania ich do swojej diety. Swoją partię nasion znalazłam na: https://olini.pl/nasiona-chia-olini. Z dobroczynnych właściwości moją uwagę szczególnie zwróciło to, że zaleca się ich spożywanie cukrzykom i osobom z podwyższonym ciśnieniem krwi i podwyższonym cholesterolem, gdyż regulują je oraz pozytywnie wpływają na pracę serca. Poza tym są bogatym źródłem antyoksydantów, witamin i minerałów, które mają dobroczynny wpływ na skórę i włosy. Myślę, że początkowo zastosuję je np. jako posypkę jogurtu czy sałatki oraz jako dodatek do koktajli potem być może spróbuję przyrządzić z nich budyń. Skoro mają w sobie tyle dobrych składników to gra jest warta świeczki. :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...