wtorek, 19 lutego 2013

Czy warto prowadzić dziennik posiłków?



http://weheartit.com/entry/8992229/via/aegle
Jeśli chodzi o utratę wagi myślę, że cała odpowiedzialność za powodzenie spoczywa na nas samych. Myślę, że własna motywacja do podjęcia wysiłków to ogromna część sukcesu. Trzeba się motywować samemu do tego by zdrowo się odżywiać i ćwiczyć. Każdy z nas ma własne powody, dla których postanawia uprawiać sport, zdrowo się odżywiać i przez to własne sposoby motywowania się. Dla mnie jednym z takich sposobów motywacji i długo trwałe utrzymanie jej  jest prowadzenie dziennika żywności.
Takiego dziennika żywności można używać wyłącznie jako sposób śledzenia, co jeść i pić na co dzień, lub jako miejsce do zapisywania swoich myśli i uczuć, w dążeniu do utraty kilogramów, bądź też jedno i drugie.Myślę, że korzyści płynące z regularnego prowadzenia dziennika żywności są ogromne.
Jak dla mnie zapewnia on samokontrolę i myślę, że dla wielu z Was świadomość, że trzeba zapisać wszystko to co spożyliśmy będzie fantastycznym sposobem na to by nie  jeść więcej niż potrzeba. Jeśli wiem, że będę musiała zapisać dokładnie co i kiedy jadłam wtedy od razu nie mam ochoty na jakieś dodatkowe niezdrowe przekąski. Dziennik posiłków jest taką formą kulinarnej spowiedzi, dzięki, któremu wiem za każdym razem co wybrać do zjedzenia a czego nie.

Prowadząc dziennik posiłków ważne jest, że na koniec każdego dnia dokładnie przejrzeć wszystko, co masz w nim zapisane. Dzięki temu na bieżąco wiem, co jem na co dzień, i daje mi pewność, że zapewniam sobie odpowiednią zbilansowaną ilość składników odżywczych . Sprawdzenie dziennika żywności na koniec dnia, może również zwrócić uwagę na pewne schematy w diecie, którch wcześniej nie zauważaliśmy.

Mój dziennik posiłków jest dla mnie ogromnych wsparcie emocjonalnym.
Po kilku dniach notowania, co i kiedy jemy, a także, jak się czujemy w danym dniu zaczyna się dostrzegać pewne wzorce zachowań żywieniowych np. jaki rodzaj żywności wybieramy w sytuacjach stresujących lub gdy jesteśmy wyjątkowo szczęśliwi. Znajomość tych zachowań może pomóc w walce ze złymi nawykami np. zajadaniem słodyczami złych emocji i dzięki temu będziemy mogli dokonywać lepszych wyborów w podobnej sytuacji następnym razem.



Dziennik jedzenia powinien być wygodny w użyciu. Jest to coś, czego używa się  regularnie, co oznacza, że powinniście  być w stanie zabrać go ze sobą i dopasować do swojego codziennego życia. Można użyć prostego notatnika i długopisu, ale istnieje również wiele dostępnych aplikacji, które pozwalają na zapis wszystkich informacji jedzenia bezpośrednio na urządzeniu przenośnym telefonie, tablecie itp. Ja używam aplikacji bo telefon zawsze mam ze sobą i zawsze mogę szybko wszystko zapisać.

A Wy macie swoje dzienniki posiłków? Czy może macie jakieś inne sposoby na kontrolowanie tego co jecie?

7 komentarzy:

  1. Dziennik na potreningu.pl- według mnie najlepszy. Wszystko przejrzyście wyświetlone wraz z ilością B/T/W. Bez niego moja dieta była porażką ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. ja zapisuję na blogu (mam osobną zakładkę) i to świetny pomysł, bo czarny na białym widzę, gdy coś jest nie tak. Nie zapisując zawsze mi się wydaje, że jem ok, a ostatnio patrzę, a gdzie warzywa? Okazało się, że przez cały dzień nie zjadłam praktycznie żadnego warzywa. Teraz się pilnuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bardzo lubię dziennik na potreningu.pl i to dla mniej najlepszy sposób na ogarnięcie swojego jadłospisu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jakiej używasz aplikacji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dosyć dobry jest też dziennik posiłków w Muscle Boss. Tam również można sobie ułozyc trening w oparciu o bazę ćwiczeń!

      Usuń
  5. Pewnie, że warto i to wbrew pozorom wcale nie jest takie trudne i nie wymaga nawet specjalnych aplikacji. Wystarczy kartka papieru i długopis :) Jak stworzyć taki własny, domowy dziennik posiłków dowiecie się np. z bloga kcalmar . I pamiętajcie, że najważniejsza w tym przedsięwzięciu jest szczerość i systematyczność !

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...